Kolejną misją współpracy GM i Forda było stworzenie 10-biegowej skrzyni, która mogłaby poprawić zarówno zużycie paliwa, jak i osiągi silników o dużej mocy. I tak powstała 10R80.

Projekt ten jest wystarczająco zaawansowany, aby poradzić sobie z mocą Forda Mustanga GT 5.0, Rangera czy F150 Raptor, oraz poprawić wydajność Expeditiona i Lincolna Navigatora.

Przyjrzyjmy się zatem, co jednostka montowana w powyższych modelach rocznik 2017+, ma do zaoferowania.

Czy nam się to podoba, czy nie, przekładnia CVT jest jedną z najbardziej wydajnych skrzyń biegów, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Ponieważ nie ma rzeczywistych biegów, optymalna prędkość obrotowa silnika może być
stale utrzymywana w zależności od obciążenia. W praktyce pozwala to na płynne przyspieszanie przy mocno dociśniętym gazie i mniejsze zużycie paliwa podczas zwykłej jazdy. W przypadku tradycyjnej przekładni, pewna
ilość energii jest tracona przy każdej zmianie przełożenia. Ma to negatywny wpływ zarówno na oszczędność paliwa, jak i na osiągi, ponieważ silnik musi wrócić do obrotów, na których właśnie był.

10-biegowa jednostka Forda 10R80 została zaprojektowana tak, że łączy korzyści płynące z wydajności bezstopniowej skrzyni biegów, ze stopniowym wyczuciem tradycyjnej automatycznej przekładni.

Możecie pomyśleć, że ta skrzynia jest ogromna z uwagi na liczbę przełożeń. Nic bardziej mylnego. Pomysłowa obudowa sprawia, że ​​przekładnia 10R80 zajmuje mniej więcej taką samą powierzchnię jak 6-biegowa. Aby to było możliwe, w środku aluminiowej obudowy zamontowano specjalne, oszczędzające miejsce, potrójne sprzęgło i smukły konwerter momentu obrotowego, a cała przekładnia waży trochę ponad 100 kg, ponieważ w całości jest wykonana z aluminium.

10 przełożeń zapewnia sterownikowi 10R80 wiele opcji do wyboru, ale wydajna konstrukcja również przyczynia się do jej możliwości.

Dość zaskakujący dla szczęśliwych użytkowników aut z tą przekładnią wydaje się fakt, że w instrukcji obsługi producenta zaleca się pierwszą wymianę oleju, dopiero przy około 250 tys. km.

Być może ma to związek ze światową polityką ekologiczną (mniej wymian, mniej zanieczyszczone środowisko🙄) lub założeniami producenta, że ich jednostka wytrzyma na jednym oleju okres gwarancji (czyli 2 lata), lub ściśle określony limit kilometrów. Natomiast co się stanie potem, już ich nie interesuje. 🙃

My jednak wolimy pozostać przy bezpiecznym interwale 60 tys. km. 🙂

 

    _______________________________________________


#hqservice #hqservicegniezno #dobrymechanik #mechanikgniezno
#warsztatgniezno #ford #fordranger #fordmustang #mustangpl #fordpl
#naprawaskrzyń #dynmicznawymianaoleju #mechanikwrześnia
#warsztatsłupca #skrzynieautomatyczne #gniezno #poznań #fordf150
#praca #naprawaskrzyńgniezno #fordexplorer #fordmustanggt
#warsztatwrześnia # #naprawaskrzyńautomatycznych

   
© 2005-2015 HQ Service