Coraz więcej producentów pojazdów wymaga, aby przy wykonywaniu prac serwisowych prowadzić i dokumentować również płukanie układu klimatyzacji.
Powyższe wskazania nie są bezpodstawne, wskazują jedynie na problem złego serwisowania układów klimatyzacji i pomijania ważnych jego aspektów. Zastosowanie się do tych zaleceń z kolei uchroni nas przed rozterkami typu: dlaczego klimatyzacja jest niesprawna, skoro jest szczelna i ma sprawną sprężarkę?
HQ Service oferuje usługę płukania układów klimatyzacji pojazdów – zarówno roztworem chemicznym, jak i azotem.
W przypadku płukania azotem wszystkie komponenty układu oraz łączące je węże są przedmuchiwane ciśnieniem ok. 12 bar i osuszane. Zaletą tej metody jest niski koszt nabycia azotu oraz jego utylizacji jednak minusem jest brak 100% skuteczności tej metody.
W przypadku płukania specjalnym roztworem chemicznym pozostaje problem osuszenia układu i pozbycia się z niego niewskazanych obcych substancji. (UWAGA: Proszę nie mylić płukania układu klimatyzacji z jego dezynfekcją) (więcej – odnośnik do ozonowania)
Natomiast połączenie obu tych metod jest najbardziej skuteczne. Dlatego też zaleca się ich zastosowanie w przypadku wymiany sprężarki jak również po długim okresie jej nie używania. Zaletą tej metody jest efektywność substancji płuczącej oraz jej utylizacja przy pomocy azotu.
Powody, dla których należy płukać klimatyzację:
1. Usuwanie opiłków metalu powstałych wskutek uszkodzenia sprężarki.
2. Poprzez przedostanie się wilgoci do wnętrza układu (gdy był on otwarty przez dłuższy czas, np. po wypadku) powstają niewielkie ilości kwasów, które należy usunąć.
3. Należy wypłukać cząstki elastomerów (gumy), które mogą spowodować zapchanie części układu.
4. Zanieczyszczony czynnik chłodzący oraz olej należy dokładnie usunąć.
Z uwagi na fakt, że zawsze należy płukać osobno poszczególne komponenty układu, musimy rozłączyć cały układ co niestety jest dość pracochłonne. Nie wymyślono do dziś skutecznej metody płukania zamkniętego układu, gdyż nie wolno płukać filtra-osuszacza, zaworów i sprężarki. Rozebranie układu klimatyzacji równa się z jego ponownym napełnieniem i sprawdzeniem szczelności. Ponadto po każdym otwarciu układu klimatyzacji konieczna jest wymiana filtra-osuszacza (koszt od 100 do 250 zł) i o-ringów otwartego elementu. W związku z tym minimalny koszt takiej usługi w zależności od modeli auta to 650 zł.
Cała usługa zawiera:
1. Płukanie chemiczne i suszenie azotem urządzeniem Proch One
2. Rozebranie i złożenie układu klimatyzacji.
3. Wymiana o-ringów.
4. Wymiana filtra-osuszacza.
5. Sprawdzenie szczelności układu.
6. Wymiana oleju.
7. Napełnienie klimatyzacji.