Wymieniać czy nie wymieniać? To często zadawane pytanie, a odpowiedzi zapewne usłyszeliście państwo różne.
Bez względu na wcześniej zasłyszane wiadomości, proszę zapamiętać, że mimo wszystko olej należy wymieniać. Dlaczego? Otóż skrzynia automatyczna jak wiele innych układów mechanicznych musi być smarowana. W przypadku automatu olej posiada też dodatkową funkcję związaną ze sterowaniem skrzyni. Tak czy inaczej jest bardzo ważny. Obecnie produkowane skrzynie zaprojektowane są w taki sposób, że mechanizmy się ścierają i zużywają, tym samym pozostawiają po sobie tzw. opiłki. Część ich zostanie wyłapana przez filtr i magnes, część krążyć będzie w obiegu uszkadzając np. układ sterowania. Profilaktyczna wymiana oleju oczyszcza układ z opiłków i niewątpliwie przedłuża życie skrzyni. Zapewne ci z państwa, którzy drążyli temat wymiany oleju w skrzyni automatycznej zetknęli się z kolejnymi pojęciami i kolejnym dylematem: wymiana statyczna czy dynamiczna? Cóż odpowiedź na to pytanie jest dość prosta, najlepiej zastosować obie metody. Jednak jest to dość kosztowne i może nie tak potrzebne. Bez względu jednak na to jaką metodę państwo wybiorą to i tak będzie lepsza, niż bierne czekanie na awarie skrzyni.
Statyczna wymiana oleju
Metoda ta polega na spuszczeniu oleju ze skrzyni, demontażu miski olejowej, wymianie filtra. Ważne by przy tej operacji dokładnie umyć miskę, oczyścić magnesy itp. Czysty układ należy ponownie zamontować, wymieniając też uszczelkę pod miską. Teraz można przystąpić do uzupełnienia oleju. Słowo uzupełnienie nie padło tu przypadkiem, gdyż w systemie wymiany statycznej nie możemy usunąć całego oleju z układu. Tak jak to widać na powyższym rysunku, nowy olej (kolor zielony) obejmuje zaledwie 40 – 60% całkowitego stanu oleju w układzie. To właściwie jedyny i największy minus tej metody.
Dynamiczna wymiana oleju
Dynamiczna wymiana oleju natomiast, polega na wpięciu się w obieg za pomocą stacji do dynamicznej wymiany oleju. Cały cykl odbywa się przy uruchomionym silniku. Urządzenie odbiera zużyty olej wypompowywany przez pompę oleju skrzyni i w tym samym czasie podaje taką samą ilość świeżego oleju. Podczas procedury dynamicznej wymiany cały czas utrzymujemy właściwy poziom oleju. Metoda dynamiczna daje nam możliwość wymiany 100% oleju znajdującego się w skrzyni biegów.
Jeśli chcesz zadbać o swój "automat" i odsunąć w czasie kosztowny remont, wymieniaj olej metodą dynamiczną co 40-60 tys. km. w zależności od rodzaju skrzyni
Patryk Nowakowski – HQ SERVICE