SensoDrive to półautomatyczna skrzynia biegów sterowana elektronicznie. Pochodzi z rodziny skrzyń tzw. zautomatyzowanych lub zrobotyzowanych. Manualna skrzynia biegów, ze sprzęgłem  zmienia biegi automatycznie za pomocą siłowników.  Siłowniki kontrolowane są oczywiście przez sterownik.  W rezultacie pojazd nie ma pedału sprzęgła i mógłby nie mieć dźwigni zmiany biegów – (która pozostaje obecna jednak nie ma mechanicznego połączenia ze skrzynią biegów).  Przy automatycznym wyborze biegów, urządzenie sterujące całkowicie przejmuje zadania związane ze zmianą przełożeń. Systemy zrobotyzowane posiadają wiele nazw, związane jest to jednak z marką producenta pojazdu. Natomiast wspólną cechą systemów jest zawsze zewnętrzny mechanizm sterowania sprzęgła, który najczęściej składa się z silnika elektrycznego poruszającego poprzez przekładnię ślimakową klasyczne widełki współpracujące z łożyskiem wysprzęglającym. Sterownik za pomocą sygnałów  otrzymywanych z czujników: położenia dźwigni zmiany biegów, prędkości obrotowej wału korbowego i aktualnej prędkości jazdy decyduje o zmianie i wyborze biegu. Roboczy skok  łożyska wysprzęglającego może być przy tym rozwiązaniu minimalny, czyli powodujący bardzo krótką przerwę w przenoszeniu napędu, co zapewnia bardzo szybką zmianę biegów i dłuższą eksploatację (przynajmniej teoretycznie).
 

Jeśli system opiera się na ręcznym wyborze biegów, wszystkie położenia dźwigni znajdują się w jednej płaszczyźnie. Skrzynie na niższe biegi przełącza się ruchem dźwigni w dół, a na wyższe – przesuwając ją w górę. Nie trzeba też przy zmianach biegów używać pedału przyspieszenia, ponieważ jego funkcje realizowane są automatycznie przez elektroniczny sterownik. Najogólniej wygląda to tak, że przy zmianie biegu na wyższy, sterownik automatycznie dostosowuje też prędkość obrotową silnika do wartości przypisanej wybranemu przełożeniu przy danej prędkości jazdy. Po rozłączeniu napędu jeden z silników nastawnika skrzyni biegów dokonuje wyboru ścieżki zmiany biegów, a drugi silnik przełącza odpowiedni bieg. Po czym zostaje również włączone sprzęgło. Ten system bierze pod uwagę wszystkie parametry niezbędne do efektywnego zmiany biegów: dźwignia zmiany biegów, pedał gazu, hamulec, silnik i skrzynia biegów rpm, prędkość pojazdu, ABS, ESP, moment obrotowy silnika i temperatury.  Oznacza to, że w przypadku awarii musimy sprawdzić poprawność działania większości tych czujników.

 Należy też pamiętać że w przypadku skrzyni  SensoDrive:
 Silnik będzie się uruchamiać tylko wtedy, gdy pedał hamulca jest wciśnięty.
 Bieg wsteczny można włożyć tylko, gdy samochód jest całkowicie zatrzymany i wciśnięty jest pedał hamulca. 

   
© 2005-2015 HQ Service