Selespeed to nazwa stosowana w samochodach marki Alfa Romeo. Jest to system skrzyni automatycznej, którą ogólnie nazywa się skrzynią zautomatyzowaną lub zrobotyzowaną.  System opracowany został przez włoską firmą Magneti Marelli.  Rolę siłowników wziął na siebie układ hydrauliczny zasilany przez pompę elektryczną a sterowny przez sterownik elektroniczny. Skrzynia może być obsługiwana za pomocą łopatek zmiany biegów przy kierownicy, przycisków lub drążkiem zmiany biegów.  Może być również ustawiona w trybie automat i nie wymaga wtedy żadnej ingerencji ze strony kierowcy.
 

Selespeed wprowadzono po raz pierwszy w 1999 roku w samochodzie marki Alfa Romeo w modelu 156.  W tym czasie był to pierwszy samochód w swojej klasie z taką przekładnią zautomatyzowaną. 


 
Szybkość zmiany biegów zależy od obrotów silnika, jeżeli silnik ma więcej niż 5000 obrotów na minutę, a przepustnica jest w pozycji ponad 60% zmiany są szybsze.  Dodatkowo nie ma strat mocy jak w przypadku zwykłego automatu i niewątpliwie skrzynia wyróżnia się szybkością zmiany w grupie skrzyń zautomatyzowanych. Być może jest to zasługą systemu hydraulicznego jednak co za tym idzie jest też awaryjna. Wszelkie zakłócenia ciśnienia w systemie będą skutkowały odczytem awarii.

Najważniejsze elementy systemu Selespeed to:
- skrzynia właściwa – mechaniczna
- sterownik elektroniczny
- hydrauliczny zespół zmiany biegów
- siłownik sprzęgła

W związku z tym, że sterownik pobiera informację również z przepustnicy, potencjometru gazu oraz  hamulca, niewątpliwie te elementy należy również sprawdzić przy awarii systemu.
Należy też pamiętać, że skrzynia posiada sprzęgło, które może się zużyć jak w przypadku zwykłej skrzyni manualnej. Po wymianie sprzęgła konieczna jest przeprowadzenie adaptacji za pomocą komputera.
W systemie konieczna jest też wymiana oleju w układach hydraulicznych.

   
© 2005-2015 HQ Service