Skrzynia Multitronic została wprowadzona przez firmę Audi w 1999 roku i należy do grupy skrzyń CVT (Continously Variable Transmission) Sam system CVT znany jest jednak już od ponad pół wieku. Pomiędzy silnikiem a skrzynią Multitronic, w przeciwieństwie do typowych automatów, nie stosuje się sprzęgieł hydrokinetycznych. Moment obrotowy przenoszony jest z wykorzystaniem dwóch mokrych sprzęgieł ciernych, z których jedno służy do jazdy w przód, a drugie do cofania. Oba sprzęgła są sterowane hydraulicznie, a wartość ciśnienia płynu użytego do ich włączania i rozłączania oblicza sterownik.
Hydrauliczne sterowanie sprzęgieł przez bardzo precyzyjną regulację ciśnienia płynu roboczego pozwala na uzyskiwanie „efektu pełzania”, czyli bardzo wolnego ruchu pojazdu (bez użycia pedału przyspieszenia) podczas manewrowania nim w trakcie parkowania.
W samej skrzyni moment obrotowy przenoszony jest z wału sprzęgłowego poprzez przekładnię planetarną na pierwszą bieżnę łańcucha, skąd za pośrednictwem łańcucha przekazywany jest na drugą bieżnię osadzoną na wale połączonym z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym. Łańcuch składa się z zespołu równoległych ogniw, tworzących w sumie obwód zamknięty. Przeniesienie napędu przez łańcuch realizowane jest na zasadzie tarcia, poprzez zakleszczanie się ogniw łańcucha pomiędzy wewnętrznymi powierzchniami tarcz stożkowych obu bieżni.
Wzrost ciśnienia w cylindrze siłownika hydraulicznego, powoduje zbliżenie się tarcz do siebie. Skutkiem tego łańcuch wypierany jest w stronę ich obwodu. Tym samym zwiększa się średnica koła pasowego. Zmniejszenie ciśnienia w siłowniku daje oczywiście efekt odwrotny.
 

Najmniejszy stopień całkowitego przełożenia, czyli najwyższy bieg i maksymalną prędkość jazdy osiąga się wówczas, gdy łańcuch przekazuje napęd z koła największego na najmniejsze. Biegowi najniższemu (używanemu do ruszania), czyli najsilniejszemu, odpowiada odwrotne ustawienie obu ruchomych bieżni. Siłowniki muszą zapewniać nie tylko realizację pełnego zakresu zmiany przełożeń, lecz także optymalne napięcie łańcucha, by mógł on pracować bez nadmiernych poślizgów. Siła docisku łańcucha do tarcz musi być zawsze adekwatna do wartości przenoszonego w danej chwili momentu obrotowego, mierzonego odpowiednim czujnikiem na wale wejściowym.
Do wytwarzania ciśnienia w całym hydraulicznym układzie sterującym służy pompa napędzana przez wał wejściowy przekładni. Ciśnienie w poszczególnych siłownikach dozowane jest przez elektronicznie sterowany zespół elektrozaworów. Sygnały do zarządzającego nim procesora przesyłane są z czujników: docisku tarcz stożkowych, docisku tarcz sprzęgieł, prędkości obrotowej wału wejściowego, prędkości obrotowej wału wyjściowego, położenia dźwigni wyboru trybu pracy przekładni. Naprawa skrzyni Multitronic, zazwyczaj wiąże się z bardzo dużymi kosztami.

   
© 2005-2015 HQ Service