Przekładnia DSG (Direct Shift Gear) składa się z dwóch mechanicznych skrzyń biegów, każda o 3 przełożeniach i dwóch sprzęgieł ciernych. Dzięki takiej konstrukcji możliwa jest niezwykle szybka zmiana przełożeń biegów (ułamek sekundy). Stworzenie tego systemu miał wyeliminować całkowicie zwłokę i szarpnięcia, które towarzyszyły skrzyniom automatycznym i zautomatyzowanym.
Działa ona w ten sposób, że gdy jeden bieg, np. pierwszy, jest załączony, bieg drugi czeka w pogotowiu. To tak jak byśmy mieli dwa pedały sprzęgła i jedno zawsze wciśnięte. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Sprzęgła działają naprzemiennie: jedno sprzęgło odpowiada za biegi 1-3-5, a drugie sprzęgło 2-4-6. Problem pojawia się jedynie wtedy gdy zamierzamy zredukować bieg w obszarze jednego sprzęgła np. z 6 na 4. Wtedy zmiana trwa dłużej niż w zwykłym automacie.
W momencie przełączania biegów, oba sprzęgła pracują w poślizgu, co eliminuje szarpnięcia. W przeciwieństwie do typowego rozwiązania, w przekładni DSG zastosowano sprzęgła wielotarczowe tzw. mokre, pracujące w kąpieli olejowej (typowy automat).
W rozwiązaniach nowej generacji skrzyń DSG 7- biegowych zmieniono koncepcje i zastosowano podwójne sprzęgło suche.
W jednym i drugim przypadku zmianą biegów zajmuje się komputer – sterownik uruchamiający siłowniki hydrauliczne nazywany wzniośle przez producenta - Mechatronikiem. Nie bez znaczenia w tworzeniu systemu DSG były najnowsze technologie, gdyż bez ich rozwoju przekładnia DSG nie mogłaby funkcjonować. Ponieważ przekładnia DSG jest w gruncie rzeczy przekładnią mechaniczną, nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa, tak jak w przypadku przekładni automatycznych.
Polecamy artykuł: http://www.prnd.pl/porady-asb/dsg-automatyczna-skrzynia-biegow-kod-02e