Sedan, kombi, coupe - używamy tych pojęć dość często, jednak czy zdajemy sobie sprawę jak wiele jest jeszcze typów samochodów osobowych? Większość ich powstaje po przez zabiegi speców od marketingu do wypromowania jakiegoś konkretnego modelu. To wszystko dodatkowo zamydla obraz do tego stopnia, że czasami nie jesteśmy w stanie określić jaki pojazd właściwie posiadamy. Nie wiem na ile przygotowany poniżej przewodnik po autach pomoże, a na ile jeszcze bardziej zamiesza Państwu w głowach, no cóż poczytamy, zobaczymy… :)

  • SEDAN – najbardziej popularny typ nadwozia we współczesnych autach. Charakterystyczne 4 drzwiowe auto typ: limuzyna. Długa maska z przodu, bagażnik z tyłu nie mający nic wspólnego z tylną szybą.
  • LIMUZYNA – to praktycznie luksusowy sedan choć oczywiście zdarzają się auta tak przedłużone, że nie sposób nazwać ich inaczej.
  • KOMBI – to sedan o wydłużonej części tylnej przeznaczonej na bagaż. Pokrywę bagażnika zastąpiono piątymi drzwiami a więc jest 5-drzwiowy, choć zdarzały się w historii wersje 3-drzwiowe. Z reguły charakterystyczne dla tej konstrukcji są relingi dachowe. W przypadku kombi nadwozie nie powinno kończyć się bezpośrednio za tylnymi kołami a wręcz mocno wystawać poza.
  • HATCHBACK – można by powiedzieć, że wszystko to co nie jest kombi (choć wygląda jak kombi) jest hatchback-iem. Jednak nie jest tak prosto, szczególnie z uwagi na lift-back (o którym za chwile) Jako hatchback generalnie określa się samochody mniejsze, budowane w oparciu o klasy średnie, gdy tymczasem kombi powstaje głównie na bazie dużych sedanów. W tym przypadku 3-drzwiowe wersje są raczej typowe.
  • LIFT-BACK – i wszystko byłoby już jasne gdyby nie… no właśnie lift-back. Określa raczej auta klas wyższych typu sedan a wygląda trochę jak hatchback. Można przyjąć zasadę, że jeśli mamy wątpliwości czy samochód na który patrzymy to sedan czy też kombi to raczej będzie to lift-back J Charakterystyczny przynajmniej w teorii ma być tył przypominający typowego sedana z jednoczesną możliwością otwarcia całej szyby tylnej (jak w kombi) lub samego kufra jak w sedanie. Wersje głównie 5- drzwiowe.
  • FASTBACK – aby było łatwiej powiem, że fastback-iem był nasz mały fiat 126 czyli popularny „maluch”. W przeciwieństwie do hatchbecka ma nieruchomą tylną szybę.
  • MINIVAN – zważywszy, że do tej kategorii zalicza się Renault Scenic to… no właśnie, łatwo nie jest. Auto z tyłu przypomina kombi z przodu jednak pozbawione jest długiej maski. Minivan powinien być młodszym a przez to tylko mniejszym i węższym bratem vana, jednak produkowany jest w aż 4 rozmiarach i może mieć nawet 8 siedzeń w 3 rzędach.
  • MIKROVAN – japońskie wersje minivanów to takie miniaturowe autobusy J, często z bocznymi drzwiami. Niestety nie wiem czym różnią się europejskie (głównie Opel) wersje mikrovanów od hatchbacków.
  • VAN – potocznie to bus lub mikrobus, który może mieć od 1 do 4 rzędów siedzeń. Jest nim niewątpliwie Ford Transit choć Renault Espace jest już minivanem. Krótki przód i duże gabaryty, dlatego większość wykonana jest na bazie aut dostawczych.  
  • PICK-UP – tu nie ma wątpliwości, gdy widzimy charakterystyczną tylną skrzynię bez zabudowy i mówimy o aucie osobowym musi to być pick-up. Może być 2 lub 4 – drzwiowy. Najczęściej wykonany jest na bazie auta terenowego lub dostawczego. Teoretycznie powinien mieć długą maskę z przodu. Szczególnie popularny w Ameryce.
  • COUPE – tu również nie ma wątpliwości a przynajmniej nie było do czasu mercedesa CLS (4 – drzwiowe coupe???). Generalnie coupe to auta 2 – drzwiowe, o sportowym usposobieniu J Charakteryzuje je brak miejsca na głowy pasażerów tylnej kanapy i tylny bagażnik zdolny pomieścić głównie kije golfowe. Coupe to Porsche 911, które notabene spełnia kryteria aut typu fastback. Jednak coupe to też szyby bez ramek. Jeśli więc posiadasz sportowy, 2 drzwiowy samochód bez ramek to musi być coupe. Wszystkie tzw. super samochody (lambo, lotus itp.) to zazwyczaj coupe.
  • KABRIOLET –  cabrio to po prostu auto bez stałego dachu. Może być chowany lub doczepiany jednak przeważnie miękki. Konstrukcja nie przewiduje też żadnych słupków bocznych, tylnej szyby czy elementów konstrukcyjnych nad górną krawędzią nadwozia. Występuje w wersji 4 drzwiowej na bazie sedana lub 2 drzwiowej na bazie coupe.
  • HARD TOP – to właściwie rodzaj samochodu coupe w wersji ze zdejmowanym dachem, takie 2 w 1. Po zdjęciu sztywnej konstrukcji dachu uzyskujemy z auta coupe zwykły kabriolet.
  • ROADSTER – to przeważnie tylko 2 osobowe auta sportowe bez dachu i tylnej szyby. Raczej w przeciwieństwie do kabrioletów nie powstały z innych konstrukcji po przez obcięcie dachu tylko były stworzone specjalnie jako zabawki dla dużych chłopców. Znane są również pod nazwą barchetta oraz spider (spyder).
  • TARGA – wypadkowa pomiędzy autem coupe a roadsterem, charakteryzuje się częściowo rozbieranym dachem. Nie rzadko z wzdłużnym wspornikiem pomiędzy szybą tylną a przednią, biegnącym przez środek auta tworząc typową literę T. Charakterystyczne jest obecność tylnej szyby.
  • TERENOWY – określa go bardziej przeznaczenie niż konstrukcja. Charakterystyczny wysoki prześwit, napęd na 4 koła i reduktor to przepis na dobre auto terenowe. Co lepsze posiadają funkcję blokad mechanizmów różnicowych oraz standartowo wysoki poziom brodzenia. Wersje 2,3,4,5,6 drzwiowe otwarte lub zamknięte.
  • SUV – są kraje (np. USA)  w których nie odróżnia się suv-a od auta terenowego, jednak to duży błąd lub raczej ignorancja. Dlaczego? Proste, suv może mieć napęd 4x4 lub nie, może mieć reduktor lub nie, nigdy nie posiada funkcji blokady mostów, raczej bardziej nadaje się na podbój bulwaru niż szczytu górskiego :) Agresywna bryła sprawia wrażenie auta terenowego jednak to tylko pozory. Auto natomiast posiada wiele zalet: pojemność ładunkowa jak w kombi, prześwit porównywalny do terenówki, wyposażenie i komfort limuzyny a i nie rzadko osiągi auta sportowego. 
  • CROSSOVER – kolejny wynalazek rodem z krainy marketingu, bo jak określić auto które jest suv-em ale nie ma nim być? Podobno crossover to uboższy brat suv-a.  Przeglądając jednak nowe katalogi jakoś tego nie dostrzegam.
  • CROSSCANTRY – jeśli zbudowałeś zwykłe kombi a chcesz osiągnąć sukces sprzedażowy nazwij je inaczej. Dla podkreślenia jego odmiennych, cech warto też dodać napęd 4x4. Czy za tym każde kombi z 4x4 to crosscantry?

Tym wszystkim co myślą, że to już wszystkie rodzaje aut osobowych, co prędzej wyjaśniamy… niestety nie. Co najmniej drugie tyle to konstrukcje historyczne, które kto wie może kiedyś za sprawą speców od marketingu wrócą, jak wróciły zapomniane marki np. Maybach.  Być może podczas pisania lub czytania tego artykułu powstały już nowe nazwy… 

   
© 2005-2015 HQ Service