Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, etykietowanie opon do samochodów osobowych i dostawczych ma obowiązywać od 1 listopada 2012 r.
Nowe rozporządzenie będzie dużym krokiem w kierunku informowania konsumentów o bezpieczeństwie (efektywność hamowania na mokrej nawierzchni) i wpływie ogumienia na środowisko (opór toczenia i zewnętrzny hałas toczenia opon).
Wygląd etykiet może być znajomy dla wielu z nas, z uwagi na fakt, iż takie etykiety są stosowane do oznaczania klasy efektywności energetycznej domowych urządzeń elektrycznych czy od niedawna również nowych samochodów osobowych, ale jakie będą z tego korzyści dla konsumentów?
Odczytywanie etykiet
Zużycie paliwa
Po lewej stronie etykiety znajduje się skala klasyfikacji efektywności energetycznej mówiąca o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2.
Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Obniżenie oporów toczenia może znacząco przyczyniać się do ogólnej poprawy efektywności energetycznej transportu drogowego i do zmniejszenia emisji CO2 z nim związanych. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej opony.
Jaka jest różnica między oponami klasy A i G?
Opony znacząco różnią się pod względem oporu toczenia, który jest stopniowo zmniejszany poprzez technologiczne ewolucje kolejnych generacji opon. Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, jest znacząca, ponieważ sięga nawet 0,5 l/100 km. Roczna oszczędność paliwa to ok. 80 litrów (przy rocznym przebiegu 15 000 km).
Oszczędność ponad 360 PLN rocznie w przypadku samochodu na benzynę (przy cenie paliwa 4,60 PLN/litr).